Akkoord

Veneus oedeem

Een op de acht volwassenen heeft Chronische Veneuze Insufficiƫntie (CVI), ook wel veneus oedeem genoemd. Het is een afwijking van de bloedvaten in de benen; de kleppen in de bloedvaten werken niet meer optimaal waardoor de bloeddoorstroming en afvoer van vocht afneemt. Klachten die ontstaan zijn bijvoorbeeld spataderen, in de loop van de dag toenemende vochtophoping rondom de enkels en/of rusteloze benen na enige tijd staan. Behandeling van CVI bestaat uit compressietherapie en voorlichting/adviezen.

veneus oedeem

Veneus oedeem kan op elke leeftijd voorkomen maar voornamelijk bij ouderen, zwangere vrouwen en
invaliden. Zonder behandeling blijft veneus oedeem bestaan en kan er zelfs een open been ontstaan.
Symptomen van veneus oedeem zijn:

• moe, zwaar gevoel in de benen
  • vochtophoping (oedeem)
  • bruine verkleuringen op de huid
  • dunne, kwetsbare huid
  • pijn, kramp, branderigheid, jeuk en onrustige benen
  • spataderen
  • open been

In stand is de afvoer van het veneuze bloed tegen de zwaartekracht in. Bij het bewegen stimuleert de opeenvolging van samentrekken en ontspannen van de kuitspieren de
afvoer van het bloed naar het hart. Een gebrek aan beweging is dus nadelig voor de veneuze bloedsomloop.

Wat is Oedeem

Oedeem is een te grote hoeveelheid vocht in het lichaam of een abnormale verdeling van het aanwezige vocht. Er bestaan verschillende soorten oedeem en combinaties treden vaak op. Oedeem uit zich in een gevoel van zwaarte, spanning of stuwing van de huid, een pijnlijk of tintelend gevoel en toename van de omvang van het lichaamsdeel. Oedeem kan veroorzaakt worden door een verminderde functie van de bloedcirculatie of van het lymfsysteem.

Lymfsysteem

Het lymfsysteem loopt door het hele lichaam, voert onder andere afvalstoffen en eiwitten af en heeft een afweerfunctie. Het systeem bestaat uit lymfbanen die het vocht transporteren en uit lymfklieren die een zuiverende werking hebben. Als het lymfvocht gezuiverd is, komt het in het halsgebied weer terug in de bloedcirculatie. Met name in de oksels, liezen, buik en in de hals zitten veel lymfknopen.

Vochtophoping en spataders

Bloed is een belangrijk transportmiddel van het lichaam. Om alle delen van het lichaam te kunnen verzorgen, heeft het een eigen efficiënte transportbaan nodig: de bloedcirculatie met zijn duizenden kilometers lange bloedvaten. De veneuze bloedsomloop pompt het zuurstofarme bloed vanuit de verschillende lichaamsdelen naar het hart. Het hart stuurt het bloed op zijn beurt naar de longen waar het opnieuw van zuurstof wordt voorzien. Om te vermijden dat het veneuze bloed naar beneden terugstroomt, zijn de aders van kleppen voorzien. Bij sommige personen zijn deze kleppen echter beschadigd of werken ze niet goed. In bepaalde gevallen ontbreken ze zelfs helemaal. Het bloed heeft dan de neiging om zich op te hopen in de benen waardoor de druk stijgt en de aders uitzetten. Het resultaat: vochtophoping in de benen en spataders.

Wat doet LOF

Uw huisarts stelt de diagnose veneus oedeem. LOF stelt een behandelplan op en geeft tips om erger te voorkomen. Er zijn diverse behandelmethoden die ingezet kunnen worden bij de behandeling van veneus oedeem, maar de belangrijkste is compressietherapie. Door het aanleggen van zwachtels wordt van buitenaf een continue druk gegeven. Deze druk gaat het uittreden van vocht tegen en ondersteunt de afvoer van lymfvocht. Het helpt om de kuitspier regelmatig aan te spannen en in beweging te blijven. Wanneer er geen afname van oedeem meer plaatsvindt, wordt er een therapeutisch elastische kous (TEK) aangemeten voor behoud van het verkregen resultaat. Deze moet voor langere tijd of zelfs levenslang gedragen worden. Door het dragen van een kous wordt voorkomen dat het oedeem terugkomt. Het effect van de behandeling blijft dus langdurig. LOF begeleidt u tijdens dit gehele traject en zorgt dat u met een goed passende TEK naar huis gaat.

Compressiehulpmiddelen

Het kan zijn dat in overleg met u besloten wordt om compressiehulpmiddelen aan te laten meten. Bijvoorbeeld een Therapeutisch Elastische Kous, een klittenbandzwachtel of pads. Een compressiehulpmiddel zorgt door druk op uw vaatwanden voor een betere bloedcirculatie en houding en ondersteunt de balans in de vochthuishouding van uw lichaam. Het helpt tegen pijn, zwellingen of ontstekingen en zorgt ervoor dat schade aan uw lichaam voorkomen wordt. Het leven met een compressiehulpmiddel is in het begin wel wennen. Vaak is het nodig dat u het hulpmiddel blijft gebruiken. Daarom is het belangrijk dat u het juiste middel krijgt en draagt. Wij werken hiervoor veel samen met CompressieZorg. In onderstaand filmpje wordt uitleg gegeven over compressiehulpmiddelen.

info@loffysiotherapie.nl